قوانین تابعیت مضاعف در ایران چیست؟

قوانین تابعیت مضاعف در ایران چیست؟


یکی از مهمترین مسائل حاکمیتی که اکثر کشورهای جهان با آن درگیر هستند، تابعیت است. همانطور که می دانیم تابعیت به معنای تعلق به یک کشور خاص است. این امر پیامدهای حقوقی و مدنی بسیاری برای افراد دارد. اما افرادی هستند که دو تابعیت دارند. منظور از این نوع تولد چیست و چه شرایطی برای انسان ایجاد می شود؟

کشورهای مختلف برای اخذ تابعیت از سیستم خاک و خون استفاده می کنند. به همین دلیل شخص می تواند تابعیت کشور پدری خود را از طریق خون و تابعیت کشور دیگری را از طریق محل تولد به دست آورد. به چنین فردی دوتابعیتی می گویند. زیرا هم از طریق سیستم خاک و هم از طریق سیستم خون تابعیت را به دست آورد. شاید عده ای فکر کنند که دو تابعیتی مزایای زیادی برایشان به همراه دارد، اما باید بگوییم که این موضوع سختی ها و مشکلات یک فرد را بیشتر می کند.

مشکلاتی که در زمینه تابعیت مضاعف برای بسیاری از مردم جهان به وجود آمده است، سیستم های حقوقی داخلی ایران و سایر کشورهای بین المللی را بر آن داشته است که به دنبال قوانین و مقرراتی برای جلوگیری از وقوع تابعیت مضاعف باشند. راه حل های نظری زیادی برای این موضوع ارائه شده است. اما در نهایت این دولت ها هستند که می توانند با وضع قوانین مشخص در مورد این نوع شهروندی تصمیم گیری کنند. در برخی موارد فرد به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست و نیاز به کمک وکیل یا مشاور حقوقی دارد.

تابعیت مضاعف یا تابعیت مضاعف به چه معناست؟

تابعیت مضاعف به تابعیتی گفته می شود که در آن فرد همزمان شهروند دو کشور و دولت های مختلف باشد. این مشکل منجر به این واقعیت می شود که یک فرد می تواند به منافع مدنی هم از دولت و هم از دولت دست یابد. از جمله اخذ پاسپورت، سفر آزادانه به کشور مورد نظر و برخورداری از حقوق و مزایای شهروندی هر دو کشور. البته باید بگوییم که جدا از همه این موارد، فرد دارای تابعیت مضاعف موظف به پرداخت مالیات، رعایت قانون و خدمت در نظام مالیاتی و... در هر دو کشور است.

کشورهای زیادی در دنیا هستند که تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسند. در این میان باید به ایران نیز اشاره کنیم. البته کشورهای بیشتری در سراسر جهان هستند که تابعیت مضاعف را به رسمیت می شناسند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم جهان دارای تابعیت دوگانه هستند که به آنها اجازه می دهد در هر کشوری که می خواهند زندگی کنند. از طرفی این افراد در صورت بروز مشکل می توانند از حقوق شهروندی کشورهای متبوع استفاده کنند.

دلایل پیدایش تابعیت مضاعف در جهان

به طور کلی برخی از مشکلات در دنیا باعث شده تا افراد تابعیت مضاعف را اتخاذ کنند از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کرد:

ازدواج

طبق قوانین کشورهای مختلف، زن یا شوهر می توانند پس از ازدواج با دختری از آن کشور، تابعیت کشور دیگری را کسب کنند. به عنوان مثال، طبق قوانین ایران، اگر زن خارجی با مرد ایرانی ازدواج کند، تابعیت ایران را کسب می کند. قانون فرانسه همچنین مقرر می دارد که اگر یک زن فرانسوی با یک مرد خارجی ازدواج کند، می تواند تابعیت فرانسوی خود را حفظ کرده و تابعیت مضاعف شوهرش را کسب کند.

سیستم های مدنی مختلف

همانطور که قبلا ذکر شد، دولت تابعیت را بر اساس دو نوع سیستم خاک و خون تعیین می کند. در برخی موارد، این مشکل می تواند منجر به تابعیت دوگانه غیر ارادی شود. همانطور که در بند ۲ ماده ۹۷۶ قانون مدنی آمده است «کسی که پدرش ایرانی باشد اعم از اینکه در ایران متولد شده باشد یا در خارج از کشور». این دسته از افراد تابعیت ایرانی خواهند داشت. اکنون وقتی کودکی در کشوری متولد می شود که تابعیت آن بر اساس سیستم خاکی مانند انگلستان اعطا می شود، کودک به طور غیرارادی تابعیت هر دو کشور را به دست می آورد. مشاور حقوقی آنلاین بهترین گزینه برای دریافت مشاوره از وکلای سراسر جهان است. شما می توانید به راحتی ثبت نام کنید و سوالات حقوقی خود را در تابلوی دیجی دسنو مطرح کنید.

تحقیق جدید در مورد شهروندی

یکی دیگر از دلایل دو تابعیتی، اخذ تابعیت جدید توسط خود فرد است. ممکن است شخصی بخواهد تابعیت جدیدی را بدون از دست دادن ملیت اصلی خود به دست آورد. امروزه اکثر کشورهای انگلستان و ایالات متحده تابعیت مضاعف را بر اساس شرایطی که منافع آنها را تامین می کند به افراد اعطا می کنند. این مشکل می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. با این حال، امروزه افراد زیادی هستند که از این طریق تابعیت مضاعف را کسب می کنند.

مهمترین مزیت اخذ تابعیت مضاعف

در کنار چالش ها و مشکلاتی که دو شهروندی با آن روبرو هستند، مطمئناً مزایای بسیاری نیز وجود دارد. از جمله مهم ترین مزایا و مزایایی که افراد می توانند از تابعیت مضاعف به دست آورند باید به موارد زیر اشاره کنیم.

از امکانات آموزشی بیشتر در مناطق پست استفاده کنید

یادگیری دو زبان مختلف در کشورهای مختلف امکان پذیر است. euromy.info

استفاده از خدمات بهداشتی و اجتماعی در هر دو کشور

فرصتی برای استفاده از قوانین مالکیت در هر دو کشور

امکان اخذ پاسپورت دوم از کشور دیگر و بهره مندی از مزایای آن

امکان استخدام در دو کشور بدون ویزا

من…

علیرغم همه این مزایا و حقوق باید به خاطر داشته باشید که طبق ماده 989 قانون مدنی ایران، «هر تبعه ایرانی که بعد از سال 1280 بدون رعایت قوانین و مقررات تابعیت خارجی را اخذ کرده باشد، تابعیت خارجی او لم و به تنهایی است. یک شهروند ایران

معایب اخذ تابعیت مضاعف

با وجود امکانات فوق الذکر و سهولت در اخذ تابعیت مضاعف، این دو تابعیتی ها با چالش های زیادی روبرو هستند. معایب داشتن تابعیت مضاعف به شرح زیر است:

مطابق با قوانین هر دو کشور

الزام به پرداخت مالیات در هر دو کشور

خدمت سربازی در هر دو کشور اجباری است اگر اجباری باشد. همچنین اگر یکی از دولت ها در جنگ شرکت کند، موظف است به عنوان سرباز در جنگ شرکت کند.

ناتوانی در استخدام در اکثر مشاغل امنیتی

صرف زمان و هزینه زیادی برای دریافت تابعیت دوگانه




|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : وبمستران
تاریخ : سه شنبه 29 خرداد 1403
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: